×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» پرسش و پاسخ امام حسین (ع) » وجود «زعفرجنی» و اعلام آمادگی برای یاری امام حسین در كربلا

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۴/۰۸ - ۷:۴۳

 116 بازدید

وجود «زعفرجنی» و اعلام آمادگی برای یاری امام حسین در كربلا

در مورد محل زندگی، نامرئی بودن، تقلید از مجتهدان بشر، دسترسی به امام معصوم، وجود «زعفرجنی» و اعلام آمادگی برای یاری امام حسین در كربلا توضیح دهید.

وجود «زعفرجنی» و اعلام آمادگی برای یاری امام حسین در كربلا

پرسش. جن چیست؟ در مورد محل زندگی، نامرئی بودن، تقلید از مجتهدان بشر، دسترسی به امام معصوم، وجود «زعفرجنی» و اعلام آمادگی برای یاری امام حسین در كربلا توضیح دهید.

بر اساس نص قرآن كریم و روایات بسیار متواتر و معتبر جن یكی از موجودات هستی است كه مستعد ترقی و رشد است. [۱]

درباره محل زندگی آنها نیز باید بدانیم كه آنها برای زندگی جای چندان مشخص و معینی را ندارند و مانند اقوام و قبایل بشر آنها نیز تیره و قبیله و عشیره دارند و از نظر اعتقادی هم طبق فرمایش علامه طباطبایی آنها یا كافرند و منكر خدا و یا شیعه هستند و در بین آنها سنی مذهب یافت نمی شود، چون عده ای از آن ها كه در واقعه ی غدیر حاضر بودند هنوز هم هستند. زیرا از آن جا كه عمر آنها بسیار طولانی است، شاهدین از مسلمانان جن، ماجرای غدیر را به تمام نسل های بعد از خود منتقل نموده و آنها را آگاه كرده اند. [۲]

مرحوم آیت الله صائینی زنجانی می فرمودند: آنها از لحاظ تمدن خیلی عقب مانده هستند و هیچ پیشرفت تمدنی ندارند، زندگی بسیار ساده و ابتدایی دارند و از ابزار بشر هراسناك هستند و چندان در محل زندگی انسان ها حاضر نمی شوند، زندگی طایفه ای و قبیلگی دارند. در بخش هایی از اطراف شهرهای نجف و كربلا و در بیابان های اطراف آن زندگی داشته اند، در جزایر دوردست یا در صخره ها و جنگل ها زندگی می كنند و اصولاً در اماكنی سكنی می گزینند كه دور از دسترس بشر و آزار آنها باشند و موجودات بسیار آسیب پذیری می باشند. [۳]

امّا علت نامرئی بودن آنها به ماهیت جسمی و خلقت آنها مربوط است، چنان كه مرحوم علامه طباطبائی فرموده اند، جن ها می توانند به خاطر لطافت جسمی كوچك شوند و انبساط و انقباض داشته باشند، به قدری كوچك شوند كه توان عبور از شیارهای ظریف را داشته باشند و به قدری بزرگ شوند كه با چشم قابل رؤیت باشند. [۴] و می توانند به اشكال مختلفی درآیند، چنان كه در ارشاد و گزارش شیخ مفید نمونه ی آن را داریم. [۵]

در قرآن نیز آمده كه جن ها در تسخیر حضرت سلیمان بودند [۶] و از نظر سرعت عمل نیز بسیار سریع العمل هستند، چنان كه در سوره نمل و سوره های دیگر این حقیقت منعكس شده است. [۷]

امّا درباره تقلید آنها از مجتهدین و دسترسی آنها به امام معصوم باید بگوییم كه آنها از لحاظ شرایع به انبیای بشری تابع بوده اند و این تبعیت بر اساس قرآن و روایت به بهترین شكل به اثبات رسیده، و بعد از پیامبر اكرم نیز تابع ائمه بوده اند. (برطبق قضایایی كه درباره امام علی و سایر ائمه در روایات معتبر آمده است و نمونه آنها از شیخ مفید نقل شد) [۸] بنابراین می توان نتیجه گرفت كه در تقلید از مجتهدین نیز تابع بشرند و هر شرایطی كه برای انسان از لحاظ دسترسی به احكام شرع و امام معصوم وجود دارد در محیط زندگی این موجودات نیز همین شرایط حاكم است، چون نامرئی بودن آنها و روشن نبودن هویت زندگی آنها هرگز نمی تواند دلیلی بر تقدم آنها به انسان ها از لحاظ معنوی باشد، تا به وسیله آنها فرضاً بتوانند به امام معصوم دسترسی داشته باشند، لذا شرایط غیبت و استتار امام معصوم برای تمام موجودات دارای عقل و شعور یكسان است. بنابراین آنها نیز مثل انسان از مجتهدین تقلید می نمایند و به حضور علما – اگر چه خود علما از حضورشان مطلع نباشند – رسیده و از آنها استفاده می نمایند، چون از آن حیث هیچ محدودیت و منعی برای آنها وجود ندارد. چنان كه در آیات قرآنی هست كه آنها برای استماع كردن قرآن در محضر رسول الله صلّی الله علیه و آله حاضر می شدند و غیر از رسول خدا كسی متوجه حضور آنها نمی شد. [۹]

امّا علت تبعیت جنّ از بشر به خاطر این است كه انسان اشرف مخلوقات است و خلیفة الله در زمین است و نظم و ترتیب عالم هستی بر این اساس است كه سلسله مراتب بین موجودات حاكم باشد، بر اساس اراده و مشیت حضرت حق آفرینش از چنین ترتیبی برخوردار است كه موجودی برتر از موجودات دیگر باشد، مثلاً تمام موجودات بر اساس قرآن در تسخیر بشر می باشد. الم تروا ان الله سخرلكم ما فی السموات و ما فی الارض. [۱۰]

بر اساس این آیه شریفه جن و تمام موجودات در خدمت بشرند، یعنی بشر برتر از آنهاست كه خداوند همه آن چه در آسمانها و زمین است تحت اشراف و تسلط بشر قرار داده است.

اینكه زعفرجنی واقعیت دارد و یا برای یاری امام حسین علیه السلام به كربلا آمده است یا نه، به نظر می رسد كه در منابع معتبر از چنین اسمی یاد نشده است، امّا در برخی از منابع آمده است كه وقتی امام از مدینه خارج می شد، گروهی از مسلمانان جنّ به حضورش رسیدند و عرض كردند: «ما شیعیان تو و فرمانبردار تو هستیم، اجازه بفرما كه همه دشمنان تو را به قتل برسانیم. امام در جواب آنها دعایشان كردند و فرمودند: آیا مگر این آیه از قران را كه بر جدم رسول خدا نازل شده نخوانده اید: اینما تكونوا یدرككم الموت و لو كنتم فی بُروجٍ مشیده». [۱۱]

فقط این روایت در مورد اعلام آمادگی جنیان برای یاری امام حسین در خروج از مدینه در منابع آمده است، نه در كربلا، چنان كه در سؤال آمده و در بین عوام و شبیه خوانان شایع شده كه زعفر جنی در كربلا به حضور امام رسید و استیذان نصرت نمود و امام اجازه نداد.

این جریان صحت تاریخی ندارد و بدون سند است. امّا استیذان جنّ ها در حین خروج از مدینه از راویان معتبری مثل شیخ مفید و علامه مجلسی نقل شده است. [۱۲] و متن روایت چنان می نماید كه كاملا قابل اعتبار است، امّا در این كه در رأس این گروه جنیان چه كسی بوده است در اخبار مفید و مجلسی نیامده است.

جنیان بنابر فرمایش امام علی علیه السلام حاكمی دارند، [۱۳] احتمال می رود كه حاكم آنها در عصر امام حسین علیه السلام «زعفر» بوده باشد و نام حاكم و پادشاه آنها زعفر باشد. و هیچ بعید نیست كه حضورشان در كربلا برای مشاهده صحنه های نبرد صحت داشته باشد. چنان كه عزاداری آنها برای سالار شهیدان و نوحه خوانی آنها در منابع معتبر آمده است. [۱۴]

بنابراین می توان نتیجه گرفت كه آنها می توانستند شاهد جنگ بین سپاه امام و عمر سعد باشند و امام هم به آنها اجازه ی دخالت نداده است، امّا عزاداری آنها كاملاً مورد قبول عقل و مورد تأیید نقل می باشد. چون امام حسین علیه السلام حجت خداوند بود و آنها او را می شناختند و مسلمانان جن مطیع آن حضرت بودند و چون صحنه ی كربلا را احتمالاً دیده اند و از نزدیك شاهد مصائب اهل بیت بودند، لذا نوحه ی آنها از روضه خوانی های ما شیعیان جان سوزتر و به حقیقت نزدیك تر است.
در اخبار و حكایت ها شنیده می شود كه آنها نیز در ماه محرم و صفر عزاداری كاملی برای امام حسین علیه السلام برگزار می نمایند.

پی نوشت:
۱- طباطبایی، محمدحسین، ترجمه المیزان، تفسیر مورد جن، تهران، امیر كبیر، ۱۳۷۰، چاپ چهارم، ج۲۰، ص ۱۵:۱٫
۲- طباطبایی، پاسخ به پرسشها، ص ۲۲۱٫
۳- مجلسی، بحارالانوار، بیروت، ج ۶۰، ص ۲۲ و ۹۱ و ۱۲۸، و ج ۳۰، ص ۱۴۷٫
۴- طباطبایی، پاسخ به پرسشها، ص ۱۲۸٫ نگاهی به قبض و بسط تئوریك شریعت علامه تهرانی، ص ۱۹۲٫
۵- مفید، الارشاد، قم، جامعه مدرسین چاپ اول، ۱۴۱۳، ج۱، ص ۳۴۹ ـ ۳۵۰٫
۶- نمل:۱۷ و ۳۹٫ و نساء:۱۲٫
۷- نمل:۱۷ و ۳۹٫ و نساء:۱۲٫
۸- مفید، همان، ص۳۴۹٫
۹- طباطبایی، المیزان، تفسیر سوره جن، امیر كبیر، چاپ چهارم، ۱۳۷۰، ج۲۰، ص۱۸۵ ـ ۱۹۰٫
۱۰- لقمان:۲۰٫ آیا نمی بینید كه خداوند مسخر كرده است برای شما انسانهاو آن چه را كه در آسمانها و زمین است.
۱۱- نساء: ۷۸٫
۱۲- مجلسی، بحارالانوار، تهران، اسلامیه، چاپ دوم، ۶۹، ج۴۴، ص۳۳۰٫
۱۳- مفید، همان، ج ۱، ص۳۵۰٫
۱۴- مجلسی، همان، ج۴۵، ص۲۳۵٫

منبع: پرسمان   http://porsemani.ir


برچسب ها : , , , , ,
دسته بندی : پرسش و پاسخ امام حسین (ع)

دیدگاه بسته شده است.