×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» پرسش و پاسخ امام حسین (ع) » نزاع محمد بن حنفیه با امام سجاد بر سر جانشینی امام حسین علیه‌السلام

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۳/۲۵ - ۱۸:۴۲

 29 بازدید

نزاع محمد بن حنفیه با امام سجاد بر سر جانشینی امام حسین علیه‌السلام

آیا محمد بن حنفیه عموی امام سجاد علیه السلام با آن حضرت بر سر جانشینی امام حسین علیه السلام نزاع و اختلاف داشت؟

نزاع محمد بن حنفیه با امام سجاد بر سر جانشینی امام حسین علیه‌السلام

پرسش. آیا محمد بن حنفیه عموی امام سجاد علیه السلام با آن حضرت بر سر جانشینی امام حسین علیه السلام نزاع و اختلاف داشت؟

در این كه آیا محمدبن حنفیه بر سر جانشینی امام حسین علیه السلام اختلاف و نزاعی با امام سجاد علیه السلام داشته یا خیر؟ در منابع فقط به یك گفتگوی عادی و دور از تنش بین آن دو بزرگوار اشاره شده. علما و بزرگان بر این باورند كه این گفتگوها به جهت رفع شبهه از جمع شیعیان و دوستداران اهل بیت بوده و محمد بن حنفیه با این روش می خواست مقام و منزلت امام سجاد علیه السلام را برای آنان كه به امامت محمد، گرایش داشتند روشن نموده و از پیدایش فرقه جدید و انشعاب شیعه جلوگیری كند و گرنه خبر امامت امام سجاد را از پدر و برادرش امام حسین شنیده و بر آن وقوف داشت. [۱]

محمدحنفیه خود جایگاه شناخته شده در پیش رسول خدا داشت. چون از قبل حضرت رسول اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم به حضرت علی علیه السلام خبر داد كه بعد از من تو را پسری متولد خواهد شد از دختری از قبیله بنی حنفیه و من اسم و كُنیه خود را به او بخشیدم و بغیر او اسم و كنیه من به دیگری حلال نیست كه میان اسم و كنیه من جمع كند (یعنی این كه كسی نام خود را محمد و كنیه خود را ابوالقاسم بگذارد) مگر قائم آل من علیه السلام كه خلیفه دوازدهمین من است و عالم را پر از عدل و داد خواهد كرد بعد از آنكه از جور و ظلم پر شده باشد. از اینروی حضرت علی علیه السلام او را محمد نام نهاده و كنیه اش را ابوالقاسم قرار داد. [۲]

از طرفی محمد حنفیه را در علم و ورع و زهد و تقوی نظیر و بدیل نبود. [۳] پس چگونه می تواند از امام زمان خود غافل باشد و چیزی را طلب كند كه حقّ او نمی باشد.

و اما خلاصه گفتگوی محمد بن حنفیه با امام سجاد علیه السلام در رابطه با امر امامت بدین قرار است:

شیخ كلینی و دیگران از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت كرده اند كه چون امام حسین علیه السلام به درجه رفیع شهادت فایز گردید، محمد بن حنفیه خدمت امام سجاد علیه السلام عرض كرد و گفت: «ای برادر زاده من، می دانی كه رسول خدا صلّی الله علیه و آله بعد از خود وصیّت و امامت را به علی علیه السلام گذاشت و از آن پس به امام حسن علیه السلام و از پس وی امام حسین علیه السلام هم اكنون كه پدرت شهید گردید و برای بعد از خود جانشینی تعیین نكرد، اینك من عموی تو و برادر پدر تو و فرزند علی علیه السلام می باشم و به سن از تو بزرگترم و با این سن كه مراست و آن خردسالی كه تو داری من به امر امامت از تو سزاوارترم.»

حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود: «ای عمو از خدا بپرهیز و در پی آنچه سزاوار آن نیستی مباش. ای عمو پدرم صلوات الله علیه قبل از آن كه به عراق توجّه كند به من وصیّت نمود و یك ساعت پیش از شهادتش در امر امامت و وصیّت عهد و پیمان با من سخن گفت و اینك اسلحه رسول خدا صلّی الله علیه و آله است كه نزد من است، پس گرد این امر مگرد.»

امام محمد باقر علیه السلام فرمود كه این مكالمه و سخن در میان ایشان گذشت وقتی كه در مكه بودند، پس به جانب حجرالاسود روان شدند. حضرت امام سجاد علیه السلام روی به محمد حنفیه كرد و فرمود: «تو در پیشگاه خدای تعالی به حالت زاری از او بخواه تا حجرالاسود را برای تو به سخن درآورد آنگاه از او پرسش كن.»

پس محمد حنفیه چنین كرد، حجرالاسود او را جواب نداد. امام فرمود: «اگر تو وصّی و امام بودی حجرالاسود تو را جواب می داد.»
محمد بن حنفیه عرض كرد:« ای برادرزاده اكنون تو حجرالاسود را بخوان و پرسش كن.» و چون حضرت از حجرالاسود سؤال كرد كه وصی بعد از امام حسین علیه السلام كیست، حجرالاسود چنان تكان خورد كه نزدیك بود از جای خود كنده شود. آنگاه خداوند متعال به زبان عربی آن را به نطق در آورد و به امام سجاد علیه السلام گفت: «وصیّت و امامت بعد از حسین بن علی پسر فاطمه بنت رسول الله علیهم السّلام مخصوص تو است.»

براساس بعضی از روایات محمد پای آن حضرت را بوسید و گفت: «آری امامت مخصوص تو است.» [۴]

همانگونه كه گفته شد این گفتگو برای رفع شبهه و شك از دل مردم بود تا پس از امام حسین علیه السلام به امامت محمد بن حنفیه معتقد نباشند. علی رغم اثبات امامت امام سجاد گروهی به امامت محمد بن حنفیه معتقد شده و امامت را پس از امام حسین علیه السلام از آن او دانستند كه در تاریخ به «كیسانیه» معروفند.

محمد بن حنفیه در سال ۲۱ هجری متولد شد و در سال ۸۱ هجری بنابر قول مشهور در مدینه وفات یافت و در قبرستان بقیع مدفون شد البته برخی وفات وی را در طائف دانسته و گویند همان جا دفن شده است. [۵]

پی نوشت:
۱- مجلسی، محمد باقر، مرآه العقول، دارالكتب الاسلامیه، چاپ دوم ۱۳۶۳ هـ.ش، تهران، ج ۴، ص ۸۴ ـ ۸۶ همراه با پاورقی.
۲- قمی، شیخ عباس، منتهی الامال، مؤسسه انتشارات هجرت، چاپ چهارم، ۱۴۱۱ هـ.ق، ج ۲، ص ۶۶٫
۳- حسینی، جمال الدین احمد بن علی، عمده الطالب فی انساب آل ابی طالب، دار مكتبه الحیاه، بیروت، ص ۳۸۹، همراه با پاورقی.
۴- كلینی، محمد بن بعقوب، اصول كافی، منشورات المكتبه الاسلامیه، طهران، ۱۳۸۴ هـ.ق، ج ۶، ص ۲۶۸٫
۵- مدرس، میرزا محمدعلی، ریحانه الادب، ناشر كتابفروشی خیام، چاپ سوم ۱۳۶۹ هـ.ش، ج ۷، ص ۴۸۴٫


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : پرسش و پاسخ امام حسین (ع)

دیدگاه بسته شده است.