×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» ادیان، مذاهب و فرق » معاني متعدد دين

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۵:۰۹

 64 بازدید

معاني متعدد دين

با توجه به اينكه معاني متعددي براي دين ذكر كرده اند كاملترين تعريف دين كدام است؟ چنانچه در سوال هم گفته شده براي دين تعاريف متعددي از سوي انديشمندان مسلمان و غربي ارايه شده است و شمار آن ها به قدري است كه بسيار مشكل مي توان آن ها را جمع و شمارش كرد. ساموئل […]

معاني متعدد دين
با توجه به اينكه معاني متعددي براي دين ذكر كرده اند كاملترين تعريف دين كدام است؟

چنانچه در سوال هم گفته شده براي دين تعاريف متعددي از سوي انديشمندان مسلمان و غربي ارايه شده است و شمار آن ها به قدري است كه بسيار مشكل مي توان آن ها را جمع و شمارش كرد. ساموئل كينگ از انديشمندان غربي اعتقاد دارد كه از دين، هزاران تعريف ارايه شده است.[۱] فلذا ارايه تعريفي جامع وكامل از دين كار بسيار دشواري است؛ چرا كه قدمت دين به درازاي عمر انسان بوده و در شكل هاي گوناگون، از ابتدايي ترين صورت تا صورت متعالي و جامع، در جوامع گوناگون تبلور يافته است. بنابراين در پاسخ به سؤال جنابعالي ابتدا تعاريف برخي از انديشمندان مسلمان كه با الهام گرفتن از معارف زلال قرآني و روايي به تعريف دين پرداخته اند را مطرح مي نماييم و در ادامه تعريف پيشنهادي خودمان را ذكر مي كنيم:
۱٫ تعريف علاّمه طباطبائي:
ايشان در موارد گوناگوني از الميزان، دين را به روش يا سنّت اجتماعي تعريف مي كند؛ از جمله:«دين راه زندگي است كه آدمي در دنيا به ناچار آن را مي پيمايد.»[۲]
۲٫ تعريف آيت الله جوادي آملي:
دين مجموعه عقايد، اخلاق، قوانين و مقرراتي است كه براي اداره جامعه انساني و پرورش انسان ها باشد.[۳]
۳٫ تعريف استاد جعفر سبحاني:
دين يك معرفت و نهضت همه جانبه به سوي تكامل است كه چهار بُعد دارد: اصلاح فكر و عقيده، پرورش اصول عالي اخلاق انساني، حُسن روابط افراد اجتماع، حذف هر گونه تبعيض هاي ناروا.[۴]
۴٫ تعريف استاد محمد تقي مصباح يزدي:
دين در اصطلاح، به معناي اعتقاد به آفريننده اي براي جهان و انسان و دستورهاي عملي متناسب با اين عقايد است؛ از اين رو كساني كه مطلقاً معقتد به آفريننده اي نيستند و پيدايش پديده هاي جهان را تصادفي و يا صرفاً معلول فعل و انفعال هاي مادي و طبيعي مي دانند بي دين ناميده مي شوند. بنا به تعريف ذكر شده هر ديني از دو بخش تشكيل مي گردد:
۱٫ عقيده يا عقايدي كه حكم پايه و اساس و ريشه آن را دارد مانند اعتقاد به وجود خداوند يكتا و دادگر و تواناي مطلق، اعتقاد به معاد و …
۲٫ برنامه حركت به سوي هدف كه احكام و تكاليف ناميده مي شود و اخلاقيات و احكام فقهي را تشكيل مي دهد.[۵]
۵٫ تعريف پيشنهادي ما از دين:
فقط تعريف دينِ اسلام است كه جامع تمام اديان الهي است. و به عبارت ديگر كاملترين مرتبه از دين الهي به شمار مي رود. و آن عبارت است از مجموعه معارف، احكام و دستورالعمل هايي كه منشأ الهي دارد و براي هدايت انسان و وصول به سعادت دنيايي و آخرتي به دست بشر مي رسد.

براي مطالعه بيشتر درباره چيستي دين ر.ك: كلام جديد، عبدالحسين خسروپناه، قم: مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه، گفتار دوّم.
پی نوشتها :
[۱] . ساموئل كينگ، جامعه شناسي، ترجمه مشفق همداني، تهران: سيمرغ، ۱۳۵۵، ص ۹۲٫
[۲] . علامه محمد حسين طباطبائي، الميزان، ج ۸، تهران: دارالكتب الإسلاميه، چاپ پنجم، ۱۳۷۲، ص ۱۳۴، و نيز ر.ك: ج ۲، ص ۱۳۰، ج ۴، ص ۱۲۲، ج ۱۰، ص ۱۸۹، ج ۱۶٫ ص ۱۷۸٫
[۳] . عبدالله جوادي آملي، شريعت در آينه معرفت، قم: موسسه فرهنگي رجاء، چاپ اول، ۱۳۷۲، ص ۹۳٫
[۴] . جعفر سبحاني، مجلّه نقد و نظر، ش ۳، ص ۱۹٫
[۵] . محمّد تقي مصباح يزدي، آموزش عقايد، ج ۱ و ۲، تهران: سازمان تبليغات اسلامي، چاپ هفتم، ۱۳۷۰، ص ۲۸ و ۲۹٫

 

منبع: پرسمان


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : ادیان، مذاهب و فرق

دیدگاه بسته شده است.