×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» پرسش و پاسخ امامزادگان » بارگاه امامزاده ها

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۷:۰۷

 104 بازدید

بارگاه امامزاده ها

چرا در ايران براي امامزاده ها بارگاه ساخته شده است؟ مگر نواده يك معصوم بودن لزوما براي فرد تقدس ايجاد مي كند؟ پاسخ: در پاسخ به اين سوال توجه به چند امر ضروري است: يكم: ساختن بارگاه براي امامان و امامزادگان عظيم الشان به اين جهت است كه مسلمانان با اين كار مي خواهند به […]

بارگاه امامزاده ها

چرا در ايران براي امامزاده ها بارگاه ساخته شده است؟ مگر نواده يك معصوم بودن لزوما براي فرد تقدس ايجاد مي كند؟

پاسخ: در پاسخ به اين سوال توجه به چند امر ضروري است:
يكم: ساختن بارگاه براي امامان و امامزادگان عظيم الشان به اين جهت است كه مسلمانان با اين كار مي خواهند به بزرگان خود احترام بگذارند و مقام و منزلت آن بزرگان را در انظار عمومي به رخ جهانيان بكشانند.
از طرف ديگر اين عشق و علاقه شيعيان و طرف‎داران اهل بيت است كه آن‎ها را وادار مي‎كند تا گنبد و بارگاه براي بزرگان خود بسازند.
قرآن مجيد تعظيم شعائر الهي را نشانه تقواي قلوب مي داند و مي فرمايد: تعظيم شعائر الهي، نشانه تقواي دلها است. (حج ، ۳۲)
بديهي است كه منظور از شعائر، نشانه هاي وجود خدا نيست، زيرا همه عالم نشانه وجود او است، بلكه مقصود، نشانه هاي دين او است. از اين رو مفسران آن را به نشانه هاي دين خدا تفسير كرده اند. (مجمع البيان، ج ۴، ص ۸۳)
در اين صورت انبيا و اولياي الهي از بزرگ ترين نشانه هاي دين الهي هستند و يكي از راه هاي بزگداشت آن ها، حفظ آثار و قبور آنان و صيانت از فرسودگي و نابودي است. خداوند در آيه ديگر قرآن مجيد مي فرمايد: اين نور الهي در خانه هايي است كه خدا اذن داده است كه رفعت يابد. (نور، ۳۶) مقصود از رفعت، رفعت ظاهري و معنوي را شامل مي شود و مراد از رفعت ظاهري، تعمير و آبادي خانه انبيا و اولياي الهي است.
قرآن مجيد مي فرمايد: و رفعنا لك ذكرك؛ آوازه تو را در جهان بلند كرديم. (انشراح ، ۴) مسلمانان به پيروي از قرآن با ساخت بارگاه براي بزرگان خود در صدد بالا بردن نام و نشان و آوازه ايشان هستند و از اين طريق عشق و علاقه خود را نشان مي دهند. از اين رو در طول تاريخ هيچ عالمي با اين كار نه تنها مخالفتي نكرده، بلكه به طور مستقيم و غير مستقيم از آن حمايت كرده اند. اين امر اختصاص به دين شيعيان ندارد بلكه اهل سنت نيز بزرگان خود را با ساخت مساجد بزرگ و گنبد و بارگاه و ضريح تعظيم مي كنند. نيز در دنيا اگر كليساها را ملاحظه كنيد، در مي يابيد كه در بهترين نقطه شهر و با بهترين شكل ساخته شده است.
همچنين بزرگداشت مقام بزرگان دين از طريق آبادانى و زيباسازى قبور آنان و به وجود آوردن امكانات رفاهى براى زائران و ارائه خدمات فرهنگى و مادى مى ‏تواند نقش ارزنده ‏اى در گسترش و ترويج فرهنگ و ارزش‏هاى اسلامى و اسوه قرار دادن ائمه اطهار (ع) و تمسّك به سيره آن بزرگواران براى عموم مردم داشته باشد. اين خود، نتايج مهم و ارزشمندى در حوزه فردى و اجتماعى به دنبال دارد و در نهادينه كردن ارزش‏هاى الهى و انسانى مؤثر است. بسيارى از امور عام ‏المنفعه (مانند خيرات، نذورات، اوقاف، مدرسه‏ سازى، سرپرستى ايتام، پرداخت وجوهات شرعى، كمك به نيازمندان و) از تأثيرات و نتايج بسيار ارزنده ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده ‏ها است زيرا شكوه اين مكان‏هاى مقدس، در جذب مردم براى زيارت و انجام دادن خيرات مؤثر است. به عبارت ديگر، صرف هزينه ‏هاى مالى به وسيله افراد نيكوكار، براى زيباسازى و تجليل بارگاه بزرگان دين، سبب يادآورى مقام و عظمت والاى آن بزرگان وتعظيم شعائر الهى است و مردم بسيار زيادى را به سوى خود جلب مى ‏كند و در گسترش فرهنگ و ارزش‏هاى الهى و سيره و منش فردى و اجتماعى آن بزرگواران مؤثر است.
دوم: از ديدگاه عرفاني هر جايي كه مردم متوجه خداوند و مقربان درگاه او شوند محل نزول فرشتگان و ارواح مقدس و مقرب خداوند است و خداوند از باب رحمت خود – حتي جايي كه آن امامزاده و … اصلا وجود خارجي نداشته باشد يا چنين كسي بوده باشد ولي جاي ديگري مدفون باشد يا آن امامزاده و … از مقربان درگاه الهي نباشد – ملائكه و ارواح مقدس را مأمور مي كند كه براي مردمي كه با عشق و اميد به آنجا آمده اند دعا كنند. در واقع هر جا كه نام خدا و مقربان درگاه او برده مي شود محل نزول و توجه و عنايت خداوند است و او ارواح مقدس را مأمور مي كند كه براي مردم دعا و طلب رحمت كنند . اين گونه مكانها از مصاديق آيه ۳۶ از سوره «نور» است كه مي فرمايد: « في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه…» است . يعني خانه هايي كه خداوند اذن داده و خواسته است كه نام او (اسماي الهي) بلند شود و آنجا ياد او شود.
ممكن است گفته شود كه: ارواح مقدس و مقرب الهي كه مقيد و محدود به مكان خاصي نيستند و ما مي توانيم هرجا كه باشيم دعا كنيم و به آنها متوسل شويم. پس رفتن به اين مكانها چه فايده اي دارد؟
در پاسخ بايد گفت:
۱- رفتن بر سر اين زيارتگاهها از جهتي ابراز عشق به بندگان مقرب الهي است و اين ابراز عشق و صرف كردن وقت و مال و … ارزشمند است و خداوند اجر نيكوكاران را ضايع نمي كند حتي اگر اجابت دعاي فرد به صلاح او نباشد، خداوند خير ديگري به او عنايت مي كند.
۲- خداوند اراده كرده است كه نام او و مقربان درگاهش در اين مكانها بلند شود.
۳- اين مكانها سبب نزديكي اهل ايمان به هم و سبب همدلي آنها مي شود.
۴- اين مكانها به سبب اينكه در آنجا بسيار ياد خدا و مقربانش مي شود مورد رحمت و عنايت خاص خداوند است و دعا در اين مكانها به استجابت نزديكتر است.
سوم: همه سادات, امام زاده هستند, چه فرزندان بلافصل و چه نواده هايشان تا به امروز، اما آنانكه داراي كمالات معنوي فراوان بودند مورد احترام بيشتري بوده اند. به عنوان مثال اگر سيدي مانند حضرت امام خميني قدس سره باشد احترام بيشتري خواهد داشت و اگر سيدي باشد كه نسبت به اسلام هيچگونه كاري نتوانسته انجام بدهد احترام كمتري دارد. بنا بر اين همه امام زاده ها از نظر مقام يكسان نيستند. و آناني كه با واسطه كمتري به امامان مي رسند نيز از مقام بالاتري برخوردارند.
احترام و اكرام همه امامزادگان و سادات از بني هاشم مطابق آيات و روايات معتبر اسلامي بر هر مسلماني واجب مي باشد. با بررسي آيات قرآن تمامي پيامبران كه در زمينه اجر و مزد رسالت و زحمات در اين راه را سخن گفته اند اين تعبير را دارند كه ما از هيچ كس اجر و مزدي نمي طلبيم بلكه اجر ما تنها بر خداوند بزرگ است, (سوره ي شعراء, آيات: ۱۰۹, ۱۲۷, ۱۴۵, ۱۶۴ و ۱۸۰ – سوره هود آيات ۲۹ و ۵۱ و…), ولي درباره ي پيامبر اكرم در قرآن آمده است: بگو از شما اجري نمي طلبيم مگر رعايت و محبت كردن شما نسبت به خويشان و اقربايم را. (سوره سبا, آيه ۴۷). كه پيامبر اكرم بدستور خود خداوند اجر و مزد رسالتش را دوستي و احترام و محبت به خويشان و ذريه اش قرار داده است و از آنجايي كه براي پيامبر (ص) تنها از فرزندش فاطمه زهرا سلام الله عليها نسلي مانده است و سادات تنها از وي باقي مانده و تنها خويشان و اقرباي پيامبر آنان مي باشند لذا آنان مورد احترام هستند.

 

منبع: پرسمان

 


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : پرسش و پاسخ امامزادگان

دیدگاه بسته شده است.