×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» وقف در قرآن » آیات سبیل الله – سوره نساء، آیه ۹۵

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۱۸:۵۷

 36 بازدید

آیات سبیل الله – سوره نساء، آیه ۹۵

لَّا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا (هرگز) افراد باایمانی که بدون بیماری و ناراحتی، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود […]

آیات سبیل الله – سوره نساء، آیه ۹۵

لَّا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّـهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَكُلًّا وَعَدَ اللَّـهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّـهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا

(هرگز) افراد باایمانی که بدون بیماری و ناراحتی، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند! خداوند، مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [= ترک‌کنندگان جهاد] برتری مهمّی بخشیده؛ و به هر یک از این دو گروه (به نسبت اعمال نیکشان،) خداوند وعده پاداش نیک داده، و مجاهدان را بر قاعدان، با پاداش عظیمی برتری بخشیده است.

* * * * * * * *

تفسیر نور

نكته‌ها:

كسانى كه به جبهه‌ى جهاد نمى‌روند، چند گروهند: منافقان بى‌ایمان، مسلمانان ترسو، رفاه‌طلبان، شكّاكان، بى‌همّتان كه مى‌گویند: با مال و بیان و قلم و دعا، رزمندگان را دعا و حمایت مى‌كنیم، و جهاد، براى ما واجب عینى نیست. این آیه، به این گروه آخر مربوط مى‌شود و از آنان انتقاد مى‌كند. زیرا گروه‌هاى دیگر در موارد متعدّد به شدّت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه مقام و درجه‌اى ندارند تا مجاهدان یك درجه بالاتر از آنان باشند.

در روایات آمده است، كسانى كه به خاطر بیمارى نمى‌توانند بجنگند ولى دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند. [۱]

آیه مربوط به واجب كفایى است و اگر جهاد واجب عینى بود، از قاعدان به عنوان متخلّف یاد مى‌شد.

پیام‌ها:

۱- شیوه‌ى تبلیغ و تشویق، باید مرحله‌اى باشد. ابتدا فرمود: «لا یَسْتَوِی»، سپس فرمود: «دَرَجَةً» و در آخر: «أَجْراً عَظِیماً»

۲- با هر كس باید به نحوى سخن گفت: قرآن با مؤمنان جبهه نرفته و منافقان و ترسوها و رفاه طلبان برخورد متفاوت دارد. تنها با كلمه «قاعدین» از مؤمنان جبهه نرفته یاد كرده است.

۳- آنان كه مشكلات جسمى دارند از جهاد معافند. «غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ»

۴- جهاد مالى در كنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانه‌ى مالى، جبهه ضعیف مى‌شود. «بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ»

۵- كمك‌هاى داوطلبانه‌ى مردم، از جمله منابع تأمین بودجه‌هاى دفاعى است. «بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ»

۶- هر كجا ناباورى مردم اتمال دارد، اصرار و تكرار لازم است. (در این آیه و آیه‌ بعد جمله‌ى‌ «فَضَّلَ اللَّهُ» و «دَرَجَةً» تكرار شده است.)

۷- خدمات و تلاش هر كس محترم است و به خاطر شركت كسانى در جبهه، نباید ارزش‌هاى دیگران نادیده گرفته شود. برترى مجاهدان آرى، امّا طرد دیگران هرگز. «كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى‌»

۸- هر كس در هر موقعیّت و مقام و خدمتى كه باشد، باید بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ»

۹- اگر خداوند به رزمندگان فضیلت داده است، پس جامعه هم باید براى مجاهدان و شهدا در اجتماع، گزینش‌ها و برخوردها حساب خاصى باز كند.

(البتّه به شرطى كه براى رزمنده نیز توقّعات نابجا پیدا نشود و گرفتار سوء عاقبت نگردد). «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ»

پی‌نوشت:

۱- تفسیر صافى


برچسب ها : , ,
دسته بندی : وقف در قرآن

دیدگاه بسته شده است.