×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» وقف در قرآن » آیات باقیات الصالحات در قرآن

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۱۴:۳۴

 77 بازدید

آیات باقیات الصالحات در قرآن

«این واژه دو بار در قرآن به کار رفته است، یکی در سوره کهف و دیگری در سوره مریم، دو سوره‌ای که پشت سر هم در مصحف آمده و هر دو بار این کلمه ناظر به کارهای خیر اجتماعی و ماندگار و در تشویق به کارهای نیک و در برابر زندگی زودگذر و مادی برای […]

آیات باقیات الصالحات در قرآن

«این واژه دو بار در قرآن به کار رفته است، یکی در سوره کهف و دیگری در سوره مریم، دو سوره‌ای که پشت سر هم در مصحف آمده و هر دو بار این کلمه ناظر به کارهای خیر اجتماعی و ماندگار و در تشویق به کارهای نیک و در برابر زندگی زودگذر و مادی برای پس از مرگ توصیف شده است» [۱]. به عنوان مثال قرآن کریم می‌فرماید: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً؛ مال و فرزندان، آرایش و زیور زندگی دنیا هستند، ولی اعمال شایسته پایدار نزد پروردگارت از جهت پاداش بهتر و از لحاظ امید داشتن به آنها نیکوتر است.»
«بنابراین، از مهمترین واژه‌های کلیدی وقف در قرآن کریم همان واژه‌هایی هستند که در تشویق به پرداخت مال و ثروت و بی‌اعتباری دنیا و ترجیح امر آخرت آمده که در شناخت این ارزش اجتماعی و جهت‌گیری و نظام‌مند کردن آن نقش مؤثری دارند و با تکیه بر آنها می‌توان کاربردهای معنایی، هدایتی، تربیتی و برنامه‌ریزی آن را تعیین کرد و این فرهنگ را در جامعه گسترش داد یا از آن اصول و قواعدی درباره‌ی وقف استخراج کرد. در واقع بدون توجه به این مجموعه از آیات نمی‌توان نظام و جهت‌گیری وقف را در قرآن کریم تعزیف کرد و گستردگی آموزه‌هایی که قرآن در حوزه‌ی معنایی و فرهنگ‌سازی وقف، بیان کرده به دست آورد. از این‌رو، برای فهم دینی وقف، باید این کلید واژه‌ها را در یک نظام مرتبط معنایی لحاظ کرد، نه اینکه آنها را جدا از یکدیگر تصور کرد.» [۳]
پی‌نوشت:
۱- ایازی، ۴۵:۱۳۸۷
۲- سوره کهف، آیه ۴۶
۳- ایازی، ۴۶:۱۳۸۷ ـ ۴۵


برچسب ها : , ,
دسته بندی : وقف در قرآن

دیدگاه بسته شده است.