×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» وقف در قرآن » آیات انفاق – سوره حدید، آیه ۷

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۱۶:۰۸

 33 بازدید

آیات انفاق – سوره حدید، آیه ۷

آمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِیرٌ به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند! * * * * * * […]

آیات انفاق – سوره حدید، آیه ۷

آمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَسُولِهِ وَأَنفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُم مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَأَنفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِیرٌ

به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید؛ (زیرا) کسانی که از شما ایمان بیاورند و انفاق کنند، اجر بزرگی دارند!

* * * * * * * *

تفسیر نمونه

ایمان و انفاق دو سرمایه بزرگ نجات و خوشبختى

بعد از بیان قسمتى از دلائل عظمت خداوند در عالم هستى و اوصاف جمال و جلال او، اوصافى كه انگیزه حركت به سوى اللَّه است، در آیات از آنها نتیجه‌گیرى كرده و همگان را دعوت به ایمان و عمل مى‌نماید.

نخست مى‌فرماید: «به خداوند و رسولش ایمان بیاورید» (آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ).

این دعوت یك دعوت عام است كه شامل همه انسان‌ها مى‌شود، مؤمنان را به ایمانى كامل‌تر و راسخ‌تر، و غیرمؤمنان را به اصل ایمان دعوت مى‌كند، دعوتى كه توأم با دلیل است و دلائلش در آیات توحیدى قبل گذشت.

سپس به یكى از آثار مهم ایمان كه «انفاق فى سبیل اللَّه» است دعوت كرده مى‌گوید: «از آنچه خداوند شما را در آن جانشین دیگران ساخته انفاق كنید» (وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ).

دعوت به ایثار و فداكارى و گذشت از مواهبى كه انسان در اختیار دارد، منتها این دعوت را مقرون به این نكته مى‌كند كه فراموش نكنید «در حقیقت مالك اصلى خدا است» و این اموال و سرمایه‌ها چند روزى به عنوان امانت نزد شما سپرده شده، همانگونه كه قبلا در اختیار اقوام پیشین بود.

و به راستى نیز چنین است زیرا در آیات گذشته خواندیم كه مالك حقیقى كل جهان خداوند است ایمان به این واقعیت بیانگر همین است كه ما امانت‌دار او هستیم، چگونه ممكن است امانت‌دار فرمان صاحب امانت را نادیده بگیرد؟! ایمان به این حقیقت به انسان روح سخاوت و ایثار مى‌بخشد، و دست و دل او را در انفاق باز مى‌كند.

تعبیر به «مستخلفین» (جانشینان) ممكن است اشاره به نمایندگى انسان از سوى خداوند در زمین و مواهب آن باشد، و یا جانشینى از اقوام پیشین، و یا هر دو.

و تعبیر به «مما» (از چیزهایى كه…) تعبیر عامى است كه نه تنها اموال بلكه تمام سرمایه‌ها و مواهب الهى را شامل مى‌شود و همانگونه كه قبلا نیز گفته‌ایم انفاق مفهوم وسیعى دارد كه منحصر به مال نیست، بلكه علم و هدایت و آبروى اجتماعى و سرمایه‌هاى معنوى و مادى دیگر را نیز شامل مى‌شود.

سپس براى تشویق بیشتر مى‌افزاید: «آنهایى كه از شما ایمان بیاورند و انفاق كنند اجر بزرگى دارند» (فَالَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِیرٌ ).

توصیف اجر به بزرگى، اشاره‌اى به عظمت الطاف و مواهب الهى، و ابدیت و خلوص و دوام آن است، نه تنها در آخرت كه در دنیا نیز قسمتى از این اجر كبیر عائد آنها مى‌شود.

* * * * * * * *

تفسیر نور

نكته‌ها:

خطاب این آیه به مؤمنان است و مراد از فرمان به ایمان، «آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» عمل به لوازم ایمان است، چنانكه به دنبال آن مى‌فرماید: شما كه ادّعاى ایمان دارید، براى اثبات ادّعاى خود، باید در راه خدا انفاق كنید. [۱]

مراد از خلیفه بودن انسان در جمله‌ «جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ» یا آن است كه خداوند، انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است، چنانكه آیه‌ «إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» [بقره، ۳۰] به آن اشاره دارد كه در این صورت معناى آیه چنین مى‌شود: اى مؤمنان! شما جانشین خداوند در زمین هستید و آنچه در اختیار دارید، ملك خداست در نزد شما، پس از آنچه خدا به شما عطا كرده، به دیگران نیز انفاق كنید.

معناى دیگر آن است كه شما مردمانِ امروز، جانشین پیشینیان خود هستید و اموالى كه در دست شماست، قبلًا در دست آنها بوده است، پس از این اموال انفاق كنید كه روزى شما نیز نخواهید بود و این اموال در دستِ وارثان شما خواهدبود. [۲]

پیام‌ها:

۱- ایمانى ارزشمند است كه همراه با كمك به فقرا باشد. آمِنُوا … أَنْفِقُوا

۲- انفاقى ارزشمند است كه برخاسته از ایمان و انگیزه الهى باشد. آمِنُوا … أَنْفِقُوا

۳- هر چه انسان دارد، عاریه و امانت است، مالك اصلى فقط خداست. «جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیهِ»

۴- گرچه ایمان و انفاق، تكلیف و وظیفه است، ولى خداوند براى آن پاداش قرار داده است. فَالَّذِینَ آمَنُوا … وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِیرٌ آرى پاداش، كلید تشویق به‌ عمل است.

پی‌نوشت:

۱ و ۲- تفسیر المیزان.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : وقف در قرآن

دیدگاه بسته شده است.