×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


» وقف در قرآن » آیات انفاق – سوره انفال، آیات ۳ و ۴

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۱۸:۴۸

 116 بازدید

آیات انفاق – سوره انفال، آیات ۳ و ۴

الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ [۳] أُولَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ [۴] آنها که نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. [۳] (آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بی‌نقص و […]

آیات انفاق – سوره انفال، آیات ۳ و ۴

الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ [۳] أُولَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ [۴]

آنها که نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند. [۳] (آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بی‌نقص و عیب است. [۴]

* * * * * * * *

تفسیر نمونه

در آیه گذشته به تناسب گفتگویى كه در امر غنائم میان بعضى از مسلمانان روى داده بود سخن از تقوا و پرهیزكارى و ایمان به میان آمد، براى تكمیل این موضوع در آیات ۲، ۳ و ۴ صفات «مؤمنان راستین و حقیقى» در عباراتى كوتاه و پر معنى بیان شده است.

در این آیات خداوند به پنج قسمت از صفات برجسته مؤمنان اشاره كرده كه سه قسمت آن، جنبه روحانى و معنوى و باطنى دارد و دو قسمت آن جنبه علمى و خارجى، سه قسمت اول که مضمون آیه ۲ این سوره می‌باشد عبارتند از «احساس مسئولیت» و «تكامل ایمان» و «توكل» و دو قسمت دیگر که محور اولین آیه مورد بحث می‌باشد عبارتند از «ارتباط با خدا» و «ارتباط و پیوند با خلق خدا».

پس از ذكر سه قسمت، از صفات روحانى و نفسانى مؤمنان راستین مى‌گوید: آنها در پرتو احساس مسئولیت و درك عظمت پروردگار و همچنین ایمان فزاینده و بلندنگرى توكل، از نظر عمل داراى دو پیوند محكمند، پیوند و رابطه نیرومندى با خدا و پیوند و رابطه نیرومندى با بندگان خدا «آنها كسانى هستند كه نماز را (كه مظهر رابطه با خداست) بر پا مى‌دارند و از آنچه به آنها روزى داده‌ایم در راه بندگان خدا انفاق مى‌كنند» (الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ).

تعبیر به اقامه نماز (به جاى خواندن نماز) اشاره به این است كه نه تنها خودشان نماز مى‌خوانند بلكه كارى مى‌كنند كه این رابطه محكم با پروردگار هم چنان و در همه جا بر پا باشد، و تعبیر مِمَّا رَزَقْناهُمْ (از آنچه به آنها روزى داده‌ایم) تعبیر وسیعى است كه تمام سرمایه‌هاى مادى و معنوى را در بر مى‌گیرد، آنها نه تنها از اموالشان بلكه از علم و دانششان، از هوش و فكرشان، از موقعیت و نفوذشان و از تمام مواهبى كه در اختیار دارند در راه بندگان خدا مضایقه نمى‌كنند در آخرین آیه مورد بحث، موقعیت و مقام والا و پاداش‌هاى فراوان اینگونه مؤمنان راستین را بیان مى‌كند.

نخست مى‌گوید: «مؤمنان حقیقى تنها آنها هستند» (أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا).

سپس سه پاداش مهم آنها را بیان مى‌كند:

«آنها درجات مهمى نزد پروردگارشان دارند» (لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ).

درجاتى كه میزان و مقدار آن تعیین نشده و همین ابهام دلالت بر فوق العادگى آن دارد.

به علاوه آنها «مشمول مغفرت و رحمت و آمرزش او خواهند شد» (وَ مَغْفِرَةٌ) «و روزی‌هاى كریم یعنى مواهب بزرگ و مستمر و همیشگى كه نقص و عیبى در آن راه ندارد و حد و حسابى براى آن نیست در انتظارشان مى‌باشد» (وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ) براستى ما مسلمانان كه دم از اسلام مى‌زنیم و گاهى آن چنان خود را طلبكار از اسلام و قرآن مى‌دانیم كه از روى نادانى گناه عقب‌ماندگی‌ها را به گردن اسلام و قرآن مى‌افكنیم، آیا اگر ما تنها مضمون این چند آیه را كه روشنگر صفات مؤمنین راستین است در زندگى خود پیاده كنیم و ضعف و زبونى و وابستگى به این و آن را در پناه ایمان و توكل از خود دور سازیم و هر روزى كه بر ما مى‌گذرد، در مرحله تازه‌اى از ایمان و آگاهى گام بگذاریم و همواره در پرتو ایمان احساس مسئولیت در برابر آنچه در اجتماعمان مى‌گذرد داشته باشیم رابطه ما با خدا و خلق آن چنان قوى باشد كه از همه سرمایه‌هاى وجود خویش در پیشبرد اجتماع انفاق كنیم روزگارمان چنین خواهد بود كه امروز است؟! ذكر این موضوع نیز لازم است، كه ایمان مراحلى دارد و درجاتى، ممكن است در پاره‌اى از مراحل به قدرى ضعیف باشد كه جلوه‌هاى عملى قابل ملاحظه‌اى از خود نشان ندهد، و با بسیارى از آلودگی‌ها نیز بسازد، ولى یك ایمان راسخ و حقیقى و محكم محال است از جنبه‌هاى عملى و مثبت و سازنده خالى شود.

و اینكه بعضى‌ها عمل را جزء ایمان ندانسته‌اند تنها نظرشان به مرحله بسیار پائین ایمان بوده است.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : وقف در قرآن

دیدگاه بسته شده است.